پرخرج ترين حوادث


 

نويسنده: ندا بهجتيان




 

ده گانه اي از حوادث پرهزينه جهان
 

بعضي از اتفاقات دنيا به غير از خسارات جاني جبران ناپذيري که به جا گذاشته اند، مخارج بسيار سنگيني را هم به گردن دولت ها انداخته اند و همين امر باعث شده تا در فهرست پرهزينه ترين اتفاقات دنيا قرار بگيرند. اين حوادث از جمله حوادثي هستند که هيچ گاه از خاطر مردم و دولت پاک نخواهند شد.

1- فاجعه چرنوبيل
 

در 26 آوريل 1986 جهان شاهد پرهزينه ترين اتفاق تاريخ بود؛ فاجعه چرنوبيل که مصيبت بارترين حادثه دنيا لقب گرفت. در اين حادثه 50 درصد از شهرهاي اوکراين آلوده شد، بيش از 200 هزار نفر بي خانمان و 1/7 ميليون نفر به مواد شيميايي آلوده شدند. در اين فاجعه يکي از رآکتورهاي اين پايگاه سه بار متوالي منفجر شد. اين انفجار حتي چندين بار قوي تر از حادثه هيروشيما بود و هزينه اي بالغ بر 200 ميليارد دلار بر جا گذاشت. اما به غير از هزينه زياد افرادي هم بودند که تا سال ها بعد بر اثر سرطان جان خود را از دست مي دادند و حتي هم اکنون پس از گذشت 25 سال بعضي از کودکان ناقص الخلقه به دنيا مي آيند.

2- شاتل فضايي کلمبيا
 

شاتل فضايي کلمبيا فضاپيمايي آمريکايي بود که تا قبل از اول فوريه 2003 تمام ماموريت هاي خود را به درستي انجام داده بود. اما اين بار به خاطر سوراخي که 16 روز قبل از پرواز روي يکي از بال هايش ايجاد شده و هيچ کس متوجه اش نشده بود، هنگام بازگشت با مشکل مواجه شده و در نهايت منفجر شد. اين شاتل اولين فضاپيمايي بود که ناسا با هزينه اي بسيار بالا (حدود 2ميليارد دلار) در سال 1978 ساخت و حدود 500 ميليون دلار هم براي آزمايش آن خرج کرد. اين انفجار 13 ميليارد دلار هزينه داشت و اهالي شهرهاي هوستون و تگزاس توانستند در آن روز انفجار شاتل را با چشم هاي خود ببينند.

3- نفتکش پرستيژ
 

سومين حادثه پرخرج دنيا، نشت نفتکش پرستيژ بود که در 13 نوامبر 2002 رخ داد. اين نفتکش با 77 هزار تن مواد نفتي در حال عبور از درياي گاليسيا در اسپانيا بود که به دليل توفان شديد دچار حادثه شد. کاپيتان کشتي از دولت اسپانيا تقاضاي کمک کرد اما دولت اين درخواست را رد کرد و آنها راهي فرانسه شدند. البته در آنجا نيز کسي به کمکشان نيامد و آنها را به سمت پرتغال هدايت کردند؛ در نهايت يکي از 12 مخزن حاوي نفت نشت پيدا کرد و بيش از 200 ميليون گالن نفت به دريا ريخته شد. اين حادثه که 12 ميليارد دلار هزينه داشت تا مدت ها باعث تعطيلي ماهيگيري در اسپانيا شد.

4- شاتل چلنجر
 

انفجار شاتل فضايي چلنجر که در 28 ژانويه 1986 رخ داد، با هزينه 5/5 ميليارد دلار چهارمين حادثه پرخرج دنيا بود. اين شاتل به خاطر نقص فني اي که باعث نشت گاز هيدروژن به خارج از کپسول بود، درست 73 ثانيه پس از پرواز منفجر شد و هفت نفر از خدمه آن کشته شدند. هزينه ساخت شاتل چلنجر 2 ميليارد دلار در سال 1986 بود و حدود 450 ميليون دلار براي انجام آزمايش هاي آن خرج شد. اين شاتل نيز توسط سازمان فضايي ناسا ساخته شده بود و بار ديگر هزينه اي بسيار سنگين به دولت آمريکا تحميل کرد.
 

5- سکوي نفتي آلفا
 

پنجمين حادثه پرهزينه دنيا انفجار سکوي نفتي آلفا در 16 جولاي 1988 بود. هزينه انفجار اين سکو که روزانه 317 هزار بشکه نفت استخراج مي کرد، 3/4 ميليارد دلار برآورد شد. علت اصلي اين فاجعه خطاي يکي از کارکنان بود. در سکوي آلفا 100 شير امنيتي وجود داشت که در پايان هر روز براي جلوگيري از خروج گاز بازبيني و بسته مي شدند. اما در آن روز يکي از تکنسين ها فراموش کرده تا شير را ببندد و گاز به خارج نشت کرد. روز بعد که کارکنان به پايگاه آمدند با اولين فشار دکمه پمپ گاز، کل سکو به همراه 150 کارگرش منفجر شد. اين آتش سوزي تا سه هفته ادامه داشت.

6- نفتکش اکسون والدز
 

نشت نفتکش اکسون والدز در 24 مارس 1989 با هزينه اي بالغ بر 2/5 ميليارد دلار يکي ديگر از حوادث پرخرج دنياست که علاوه بر هزينه هاي مالي که ايجاد کرد، باعث آلودگي شديد در آب هاي خليج دور از دسترس پرنس ويليام و از بين رفتن تعداد بسيار زيادي از پرندگان و آبزيان منطقه نيز شد. مشکل بزرگ در پاکسازي اين خليج دسترسي به آن بود که تنها از طريق کشتي هاي کوچک و هلي کوپتر امکان داشت. در اين سانحه کاپيتان جوزوف هازل وود کنترل کشتي را از دست داده و با يک صخره برخورد کرد و باعث شکستگي بشکه هاي نفتي و نشت بيش از 10ميليون گالن نفت در دريا شد.

7- بمب افکن B2
 

در 23 فوريه 2008 يک بمب افکن B2 مدت بسيار کوتاهي پس از برخاستن از جزيره گوام، در آمريکا سقوط کرد و با هزينه 1/4 ميليارد دلاري که بر جا گذاشت، يکي ديگر از پرهزينه ترين اتفاقات دنيا لقب گرفت. علت اصلي سقوط اين بمب افکن ايجاد اختلال در سيستم کنترل کامپيوتري اعلام شد. از ميان 21 نمونه بمب افکن ساخته شده در آمريکا، B2 تنها نمونه اي بود که دچار حادثه شد. تا به حال هيچ يک از حوادث هوايي آمريکا چنين خسارتي نداشته اند. خوشبختانه در اين حادثه هر دو خلبان توانستند از هواپيما بيرون پريده و جان خود را نجات دهند.

8- قطار مترولينگ
 

حادثه تصادف قطار مترولينگ، با قطار باربري يونيون پسفيک در 12 سپتامبر 2008 در شهر لس آنجلس، با هزينه 500 ميليون دلاري اش و 25 کشته اي که به جا گذاشت، يکي ديگر از پرهزينه ترين اتفاقات دنيا به حساب مي آيد. اين سانحه به دليل بي توجهي لکوموتيوران به علائم هشدار دهنده اتفاق افتاد. او درست در جايي که ريل ديگري از آنجا گذشته و هر لحظه ممکن بود قطاري از آن عبور کند، مشغول فرستادن پيام کوتاه با تلفن همراه خود بود و به همين علت اصلاً متوجه چراغ قرمز و علائم خطر نشد و اتفاقي که نبايد مي افتاد، افتاد.

9- تانکر نفتکش
 

در 26 آگوست 2004 برخورد يک خودرو با يک تانکر نفت کش يکي ديگر از پرهزينه ترين اتفاقات دنيا را رقم زد. اين تانکر با بار 32 هزار ليتري نفت خود در حال عبور از روي پل ويلتال در آلمان بود که ناگهان كنترلش را از دست داده و با يک خودرو تصادف کرد و پس از برخورد با گارد ريل، آن را شکسته و از ارتفاع 27 متري به پايين پل سقوط کرد. اين سقوط انفجاري مهيب را در پي داشت و باعث تخريب قسمت اعظمي از پل شد. هزينه بازسازي موقت پل مذکور هم چيزي حدود 40مليون دلار و هزينه تعويض پل 318 ميليون دلار بود که در کل هزينه اين حادثه پرخرج را به 358 ميليون دلار رساند.

10- تايتانيک
 

غرق شدن- از بزرگ ترين و مشهورترين کشتي هاي مسافربري دنيا- از ديگر اتفاقات پرهزينه دنياست. در 15 آوريل 1912 کشتي باشکوه و رويايي تايتانيک که از انگليس به مقصد نيويورک در حرکت بود، بر اثر برخورد با يک کوه يخ دچار حادثه شده و در نهايت در آب هاي اقيانوس اطلس غرق شد. در اين حادثه بيش از 1500 تن جان خود را از دست دادند. اين حادثه وحشتناک 7ميليون دلار هزينه داشت که اگر اين مبلغ را به روز حساب کنيم چيزي حدود 150 ميليون دلار امروز ما مي شود.
منبع: نشريه همشهري جوان شماره 312